Podręcznik użytkownika

Idea projektu

Wraz z rozwojem naszej gry, postawiliśmy sobie za cel stworzenie unikalnego symulatora wędkarskiego, który jest w stanie pokazać całe piękno rosyjskiego wędkarstwa. Ale to nie wszystko, chcemy również pokazać prawdziwe serce rosyjskich wędkarzy, których życie zawsze było ściśle związane z naturą, jej pięknem i różnorodnością, która kwitnie w naszym rozległym kraju. Jest to otwarty świat z piękną scenerią, która zapewnia wolność od przyziemnego zgiełku i pozwala zanurzyć się w atmosferze prawdziwego rosyjskiego wędkarstwa.

Uwagi o zdrowiu

Uwagi ogólne:

Graj w dobrze oświetlonym pokoju.

Weź 15-minutową przerwę na godzinę gry.

Nie graj jeżeli jesteś zmęczony lub senny.

Wyłącz grę z powodu bólu głowy, zawrotów głowy lub nudności.

Niektóre źródła światła lub częstotliwości mogą powodować napady padaczkowe u niektórych osób, np. Migające światła lub wzory w grach wideo. Nawet osoby, które nie doświadczyły żadnych objawów napadu lub padaczki, mogą mieć nierozpoznany stan, który może prowadzić do napadu padaczkowego podczas grania w gry wideo.

Jeśli wystąpi którykolwiek z tych objawów, natychmiast przerwij grę i skonsultuj się z lekarzem: niewyraźne widzenie, drżenie oczu i mięśni, utrata przytomności, utrata orientacji, mimowolne ruchy i drgawki.

Jeśli Ty lub którykolwiek z twoich krewnych miał napady padaczkowe, skonsultuj się z lekarzem przed rozpoczęciem gry.

Wprowadzenie do gry

Russian Fishing 4 to symulator wędkarski z elementami RPG. W grze nie ma fabuły, a cały proces opiera się na koncepcji otwartej, swobodnej i darmowej gry.

Zaczynasz jako początkujący wędkarz, który do tej pory nigdy nie zarzucał wędki. W miarę postępu w grze zdobędziesz doświadczenie i poprawisz swoje umiejętności, uzyskując dostęp do nowych możliwości i zdolności. Możesz wybrać specjalizację swojej postaci, rozwijając określone umiejętności za pomocą specjalnych punktów, które są dostępne w ograniczonej ilości. Dystrybucja punktów określi unikalną wędkarską osobowość twojej postaci.

Świat w grze składa się z kilkunastu łowisk. Osiągając określony poziom, będziesz mógł swobodnie poruszać się między nimi i korzystać z różnych pojazdów wodnych. Każdy z tych zbiorników wodnych posiada swój unikalny ekosystem, w tym własne gatunki ryb, rośliny, warunki pogodowe i infrastrukturę.

Aby odnieść sukces, musisz odkrywać łowiska i ich mieszkańców. Każda ryba ma swoje preferencje, nawyki, codzienną aktywność i siedliska. Ponadto te same gatunki ryb w różnych zbiornikach wodnych mogą zachowywać się inaczej. Wszystko to sprawia, że wędkowanie jest naprawdę ekscytujące, co zmusza gracza do ciągłego poszerzania swojej wiedzy, aby osiągnąć najlepszy wynik.

Sprzedając ryby, zarobisz pieniądze w grze, które możesz następnie przeznaczyć na sprzęt wędkarski, żywność, narzędzia i wiele innych przedmiotów.

Gra zapewnia również funkcje społeczne, które pozwalają wędkarzom komunikować się ze sobą, wymieniać przedmioty i uczestniczyć w różnego rodzaju rankingach. Gracze mają do dyspozycji kilka tabel rekordów i ranking graczy. W miarę postępu projektu lista rankingów i innych funkcji społecznych będzie uzupełniana.

Jak zacząć?

Aby rozpocząć łowienie, potrzebujesz tylko jednej wędki. Zestaw startowy gracza zawiera wszystkie niezbędne elementy: prostą wędkę teleskopową, żyłkę, haczyk, spławik oraz przynętę. Wszystko, co musisz zrobić, to wybrać wędkę i dodać do niej elementy zestawu. W przypadku, gdy złamiesz wędkę lub zerwiesz zestaw i nie możesz kontynuować połowów, musisz użyć „starego sprzętu”.

Stary sprzęt można znaleźć w domu na mapie Staw na działce, podchodząc do domu i naciskając przyciski [Y] lub [G]. Zawiera minimalną listę przedmiotów, która zapewni graczowi możliwość kontynuowania połowów przez cały czas. Korzystając ze starego sprzętu, gracz zaczyna gromadzić fundusze, które pozwolą mu zdobyć lepszy sprzęt.

Zaleca się, aby ukończyć samouczek podczas uruchamiania gry po raz pierwszy. To nie zajmie dużo czasu, a pomoże ci zapoznać się z podstawowymi funkcjami gry.

W początkowej fazie konieczne jest zbadanie łowiska i próba znalezienia miejsca, w którym mogą żerować karasie lub płocie. Te gatunki ryb są łatwe do złowienia i niewymagające dla twojego sprzętu. Ponadto ryby te żyją w dużych ławicach, co gwarantuje ciągłe i aktywne brania.

Jeśli zdecydujesz się łowić płocie lub karasie, obiecującymi miejscami do sprawdzenia będą zarośnięte obszary wodne, gdzie często te gatunki żerują. Staraj się rzucać przynętę jak najbliżej roślin i dostarcz ją blisko samego dna. Ryby te zazwyczaj żywią się blisko dna i ważne jest, aby dostarczyć przynętę na odpowiedniej głębokości. Jako przynętę możesz użyć robaka lub kulkę chleba. Możesz zrobić kulki chleba z bochenka chleba, który jest do kupienia w sklepie spożywczym.

Na początku należy unikać spotkań z dużymi rybami, takimi jak karp lub lin, nie warto się na nie nastawiać w początkowym etapie gry. Branie dużej ryby na sprzęcie startowym najprawdopodobniej spowoduje złamanie wędki lub zerwanie zestawu. Jeśli przypadkowo zepsujesz swój sprzęt i nie masz pieniędzy na zakup nowego, musisz użyć darmowego, “starego sprzętu”.

Sprzedając ryby na targu rybnym zarobisz swoje pierwsze pieniądze w grze. Dzięki nim możesz kupić nowe wędki i sprzęt wędkarski. Staraj się łowić wymiarowe ryby i okazy, które są sporo warte na targu rybnym. Wymiarowe ryby są oznaczone zieloną flagą, a okazy żółtą. Zysk uzyskuje się głównie dzięki sprzedaży wymiarowych ryb i okazów, podczas gdy zwykłe małe ryby są sprzedawane za grosze. Nie zapomnij sprzedać złowionych ryb na czas, ponieważ gdy będą przechowywane zbyt długo, mogą się zepsuć. Zepsute ryby są sprzedawane po obniżonej cenie.

Po zapoznaniu się z podstawowymi funkcjami gry nauczysz się łowić ryby i zarabiać pieniądze w grze. Poniżej znajduje się bardziej szczegółowy podręcznik użytkownika, w którym znajdziesz odpowiedzi na bardziej skomplikowane pytania. Jeżeli nie znajdziesz tutaj odpowiedzi na swoje pytanie, skorzystaj z naszego forum lub skontaktuj się z pomocą techniczną.

Główne okno gry

W głównym oknie wyświetlane są główne wskaźniki stanu gry.

Wskaźniki stanu postaci

Obrazek 1: Status postaci wyświetlany w 4 wskaźnikach.

Wskaźnik energii

Ten wskaźnik pokazuje poziom energii gracza. Energia jest potrzebna do walki z rybami, craftingu, biegania i innych aktywności fizycznych. Poziom energii i szybkość regeneracji zależy od poziomu jedzenia i komfortu gracza. Żywność może również wpływać na regenerację energii.

Wskaźnik sytości

Pamiętaj, aby jeść w regularnych odstępach czasu, żeby twoja postać była najedzona. Poziom sytości wpływa na szybkość regeneracji energii. Niektóre produkty spożywcze mogą mieć dodatkowe bonusy: poza pełnym żołądkiem, mogą również podnosić inne cechy.

Wskaźnik zdrowia

Wyświetla stan zdrowia gracza. Wraz z pogorszeniem się stanu zdrowia zmniejsza się maksymalny poziom i szybkość odzyskiwania energii.

Wskaźnik komfortu

Komfort zależy od aktualnych warunków pogodowych i wyposażenia gracza. Zależy to również od miejsca, w którym aktualnie się znajdujemy. Gracz może czuć się nieswojo na bagnach lub w ciemnym lesie, natomiast w obozie przy ognisku poziom komfortu będzie wzrastał. Wskaźnik ten wpływa na szybkość regeneracji energii.

Wskaźnik doświadczenia

Obrazek 2: Wskaźnik doświadczenia i obecnego poziomu.

Ten wskaźnik wyświetla aktualny poziom wędkarza i pasek postępu. Pokazuje również ilość punktów doświadczenia wymaganych do następnego poziomu.

Kompas i nawigacja

Obrazek 3: Kompas.

Kompas wyświetla pozycję gracza na mapie, jego współrzędne i kierunek wiatru. Kierunek wiatru jest wskazywany za pomocą okrągłego punktu, który wskazuje kierunek, z którego wieje wiatr.

Wskaźnik pojemności siatki

Obrazek 4: Wskaźnik siatki, w której znajdują się 3 ryby na 100 możliwych.

Kiedy siatka jest pełna, gracz nie może umieścić w niej kolejnych złowionych ryb.

Wskaźnik czasu i pogody

Obrazek 5: Pogoda

Cykl życia i aktywność ryb zależy od czasu i pogody.Każdy gatunek ryb ma różne godziny aktywności w ciągu dnia i nocy. W tym okresie znacznie wzrasta szansa na złowienie okazu. Z reguły ryby są najbardziej aktywne o zachodzie słońca i przed świtem.Jednakże mogą istnieć od tego wyjątki, które poznasz z czasem wraz ze zdobywanym doświadczeniem. Nocne gatunki ryb żerują głównie w nocy, a w ciągu dnia wolą pozostać na głębokich wodach lub w dołkach. Dlatego dla wydajnego i produktywnego połowu gracz powinien nauczyć się prawidłowo planować swój dzień.

Pogoda również ma duży wpływ na aktywność ryb. Gdy jest gorąco, zachmurzenie i deszcz mają pozytywny wpływ na brania ryb. Natomiast gdy jest zimno - słońce ogrzewa wodę i przyspiesza wszystkie procesy życiowe, zwiększając aktywność ryb.Wskazane jest również monitorowanie odchylenia temperatury od normy dziennej, co może powodować zmiany w aktywności ryb.

Wskaźnik aktualnej przynęty i zanęty.

Obrazek 6: Wskaźnik dla aktualnych przynęt, zanęt i siatek PVA.

Tutaj możesz zobaczyć aktualnie używane przynęty na zestawie, który jest obecnie używany przez gracza. Wyświetlana jest również przynęta załadowana do podajnika (jeśli używany jest koszyk) i siatka PVA.

Wskaźnik obciążenia

Obrazek 7: Wskaźnik obciążenia.

Wskaźnik obciążenia wskazuje aktualne obciążenie twojego zestawu. Wyświetlane obciążenie jest obliczane na podstawie najsłabszego komponentu w zestawie. W obliczaniu najsłabszego elementu biorą udział następujące elementy: wędka, kołowrotek, linka, przypon, haczyk. Jeżeli krytyczny poziom naprężeń zostanie przekroczony, istnieje szansa na zniszczenie najsłabszego komponentu lub nawet kilku na raz, w sytuacji gdy obciążenie zostało znacznie przekroczone. Ponadto im większe obciążenie, tym większe zużycie sprzętu.

Plecak

Obrazek 8: Okno plecaka.

Plecak służy do przechowywania sprzętu wędkarskiego i akcesoriów. Aby wyświetlić zawartość plecaka, otwórz go za pomocą przycisku [I] lub panelu sterowania [ESC]. Po lewej stronie możesz zastosować filtry, aby zapobiec przewijaniu dużej liczby elementów i szybciej znaleźć to czego szukasz. Aby uzyskać szczegółowe informacje na temat wybranego elementu, kliknij lewy przycisk myszy, a następnie przycisk [i] znajdujący się w prawym górnym rogu obrazka. Okno szczegółowych informacji zawiera: opis, stan, dane techniczne i komponenty, z których może się składać. Poniżej znajdują się instrukcje montażu zestawu wędkarskiego.

Montaż zestawu

Obrazek 9: Okno szczegółowych informacji.

Aby złożyć zestaw, musisz otworzyć okno szczegółowych informacji klikając na wędkę, którą chcesz wyposażyć, a następnie zamontuj wszystkie niezbędne elementy. Wybór komponentów zależy od typu wędki i wybranej metody.

Przycisk wyboru metody znajduje się w tym samym oknie, nad listą komponentów. Gracz może używać tylko tych metod, które są odpowiednie dla danego rodzaju wędki i które są dostępne dla umiejętności. W najprostszej wersji masz do dyspozycji wędkę ze spławikiem stałym (jest to podstawowa metoda), która składa się z czterech elementów: linki, spławika, haczyka i przynęty.

W przypadku bardziej złożonych zestawów liczba komponentów może znacznie wzrosnąć. Niektóre elementy są oznaczone jako opcjonalne, gracz może sam zdecydować, czy chce je złożyć. Po zakończeniu montażu możesz natychmiast rozpocząć łowienie, po prostu kliknij przycisk [Podnieś].

Należy pamiętać, że przekroczenie o 10% maksymalnego ciężaru wyrzutowego wędki spowoduje zwiększenie zużycia sprzętu. Całkowita waga zestawu spławikowego składa się z ciężaru poszczególnych elementów: spławika, automatycznie zainstalowanych ciężarków, haczyka i przynęty. Dla zestawu pokazanego na obrazku 9, całkowita waga zestawu wynosi 0,95 g + 3,53 g + 0,3 g + 1 g = 5,78 g. Waga ołowiu w wodzie jest określana automatycznie i wynika z wyporności spławika minus waga haczyka i przynęty w wodzie.

Wędkarstwo spławikowe

Wędkarstwo spławikowe jest najbardziej znanym i popularnym rodzajem wędkarstwa wśród rosyjskich wędkarzy.W grze wędka teleskopowa z zestawem spławikowym jest częścią startowego wyposażenia, z którym każdy gracz rozpoczyna swoją wędkarską przygodę.Poniżej znajdują się szczegółowe opisy wszystkich rodzajów wędek spławikowych i proces wędkowania sprzętem spławikowym.

Rodzaje wędek spławikowych

Wędka teleskopowa

Prosta wędka teleskopowa, potocznie nazywana batem nie ma przelotek ani kołowrotka. Wyposażona jest w linkę, spławik i przynętę. Poręczna i łatwa w obsłudze. Wędka teleskopowa przeznaczona jest do połowu ryb średniej wielkości w wodzie stojącej lub w słabym nurcie. Branie dużej ryby na tego typu zestaw może być ryzykowne, ponieważ wędka nie jest wyposażona w kołowrotek, a w przypadku zbyt silnego oporu ryby gracz będzie miał ograniczone pole manewru.

Proces łowienia wędką teleskopową polega na: ustawieniu odpowiedniej głębokości,, zarzuceniu zestawu, zacięciu i wyciągnięciu ryby na brzeg.

Bolonka

Jest to wędka teleskopowa posiadająca przelotki i uchwyt kołowrotka. Wędka bolońska pozwala graczowi zarzucać zestaw na średnie i duże odległości, a także skutecznie łowić na przepływankę. Bolonka może być uważana za alternatywę do prostej wędki teleskopowej. Jej wyraźną zaletą w stosunku do bata jest możliwość zamontowania kołowrotka, który umożliwia wędkarzowi bardziej pewne holowanie dużej ryby. Wadą jest jednak to, że zacięcie jest bardziej skomplikowane w porównaniu do bata, ponieważ należy zwrócić większą uwagę na napięcie linii.

Wędka matchowa

Matchówka jest używana głównie do łowienia dużych ryb za pomocą zestawu z wagglerem. Waggler jest specjalnym, ciężkim spławikiem przeznaczonym do łowienia na dużych odległościach. Wędki matchowe mają bardzo solidną i mocną konstrukcję, co sprawia, że są idealne do połowu dużych gatunków ryb takich jak karp czy amur. Ponadto matchówki są używanie do łowienia na żywca i do łowienia przy użyciu zestawu sbirolino.

Wędkarstwo

Proces łowienia przy użyciu sprzętu spławikowego obejmuje następujące etapy, które mają zastosowanie do każdego rodzaju wędki spławikowej czy metody, z wyjątkiem sbirolino, które zostanie omówione oddzielnie.

Krok 1: Ustawianie gruntu

Grunt zestawu określa głębokość, na jakiej znajduje się haczyk z przynętą. Bardzo ważne jest to na jakiej głębokości łowimy, ponieważ każdy gatunek ma swoje własne preferencje dotyczące tego, na jakiej głębokości żeruje. Niektóre gatunki ryb żerują przy dnie, inne bliżej powierzchni, a są też takie, które żerują głównie w środkowej partii wody. Należy brać to pod uwagę, aby osiągnąć jak najlepsze wyniki. Najczęściej spotykane gatunki ryb, takie jak karaś, płoć czy leszcz najczęściej żerują przy dnie. Dlatego pierwszą rzeczą, której powinniśmy się nauczyć to właściwy sposób dostarczania przynęty na dno. Wyreguluj grunt tak, aby przynęta znajdowała się jak najbliżej dna. Bardzo ważne jest, aby spławik pozostał w pozycji pionowej, w przeciwnym razie możesz nie zauważyć brania.

W przypadku metod z ruchomym spławikiem, takich jak spławik przelotowy czy zestaw z wagglerem, głębokość jest dostosowywana do żądanej głębokości połowu, więc przynęta może opaść na samo dno, a spławik będzie swobodnie przesuwał się po lince. Oznacza to, że przynęta zawsze opadnie na samo dno, o ile głębokość w danym miejscu nie będzie przekraczać ustawionego gruntu.

Krok 2: Zarzucanie

Obrazek 10: Wskaźnik siły rzutu

Przed zarzuceniem zestawu należy podejść do odpowiedniego miejsca i wybierz kierunek rzutu za pomocą myszy. Kiedy będziesz gotowy, naciśnij lewy przycisk myszy [LPM] i przytrzymaj go, aby ustawić siłę rzutu. Puść przycisk, aby wykonać rzut z ustawioną mocą. Przytrzymaj [SHIFT] podczas rzucania, jeśli chcesz zarzucić na maksymalną odległość. Rozważ prędkość i kierunek wiatru. Silny wiatr może mieć znaczący wpływ na to, gdzie poleci zestaw.Może zmienić tor lotu, spowolnić go lub przyspieszyć(jeżeli rzucisz z wiatrem).

Odległość rzutu prostą wędką teleskopową jest ograniczona, ponieważ linka jest prawie takiej samej długości jak sam kij. Odległość rzutu takim zestawem można obliczyć za pomocą prostego wzoru: “Długość wędki x2”.

W przypadku bolonek i matchówek odległość rzutu jest ograniczona przez aerodynamiczne właściwości zestawu oraz charakterystykę wędki i kołowrotka. Aby osiągnąć maksymalną odległość rzutu, zwróć uwagę na ciężar wyrzutowy wędki i wagę zestawu.

Krok 3: Oczekiwanie na branie.

Kiedy czekasz na branie ryby, najważniejsza jest cierpliwość. Nie ruszaj się i obserwuj spławik. Aby ułatwić śledzenie spławika, możesz użyć przybliżenia naciskając klawisz [Z]. Jeżeli chcesz obserwować spławik z dużej odległości, konieczne będzie użycie lornetki.

Bardzo ważne jest zachowanie bezruchu, ponieważ ruch i inne dźwięki wpływają na brania ryb. Jeżeli nie masz brań przez dłuższy czas,spróbuj przerzucić zestaw, ponieważ możliwe, że sprytna ryba ukradła już przynętę i masz pusty hak. Kiedy w końcu pojawi się branie, nie spiesz się i nie zacinaj natychmiast,ale najpierw przeanalizuj ruchy wykonywane przez spławik. Omówimy to w następnym kroku.

Kiedy łowisz w rzece, nurt rzeki może wpływać na twój zestaw. Najdogodniejszym narzędziem do łowienia w takich warunkach jest wędka bolońska, która umożliwia łowienie przepływanką poprzez otwarcie kabłąka w kołowrotku[ENTER] i wypuszczanie linki, co sprawi, że zestaw będzie swobodnie dryfował w dół rzeki.

Krok 4: Zacinanie

Kluczową częścią tego kroku jest wybór odpowiedniego momentu, aby zaciąć. Zwracaj uwagę na ruchy spławika. Branie składa się z dwóch faz, najpierw ryba skubie przynętę, a w drugiej fazie zaczyna ją łapczywie połykać.

Pierwszej fazie towarzyszą chaotycznie szarpnięcia spławika, a długość tych drgań zależy od ostrożności ryby. Na przykład płoć może skubać przynętę tak długo, że wyprowadzi nawet doświadczonego wędkarza z równowagi. Natomiast okoń chwyta przynętę gwałtownie i pewnie, co wymaga szybkiej reakcji wędkarza. Zacinanie w pierwszej fazie nie jest konieczne. Należy poczekać na drugą fazę brania.

W pewnym momencie ryba przestaje skubać i spróbuje połknąć przynętę, po czym będzie chciała odpłynąć z nią do odosobnionego miejsca, aby ją spokojnie zjeść. Od tego momentu zaczyna się druga faza brania, która jest wyraźnie widoczna poprzez zachowanie spławika: może się zanurzać, przesuwać lub nawet przechylać na boki. W tym momencie powinieneś wykonać pierwszą próbę zacięcia. Czas trwania tej fazy jest nieprzewidywalny, a ryba może wyczuć niebezpieczeństwo i wypluć przynętę w każdej chwili. Im szybciej gracz rozpozna fazę połykania przynęty, tym większe prawdopodobieństwo na sukces.

Ale nie w każdej sytuacji należy spieszyć się z zacinaniem. Niektóre gatunki ryb biorą bardzo niepewnie i nerwowo, czemu często towarzyszy zwodniczy ruch. Ryba może przez chwilę chwycić przynętę, a następnie wypluć ją ponownie wprowadzając wędkarza w błąd.Jeśli gracz natknie się na tak przebiegłą rybę, zaleca się, aby zaczął od poznania sposobu, w jaki ryba bierze i wybrał najlepszy moment na zacięcie w oparciu o zachowanie ryby.

Jeżeli łowisz na wędkę teleskopową, zacinanie odbywa się automatycznie poprzez podniesienie wędki lewym przyciskiem myszy [LPM]. Zacinanie bolonką lub matchówką wykonujemy ręcznie prawym przyciskiem myszy [PPM]. W momencie zacinania ważne jest (zwłaszcza w przypadku bolonek i matchówek), żeby linka nie była zbyt luźna.

Po pomyślnym zacięciu zaczniesz fazę zwijania i holowania ryby, która zostanie omówiona w osobnym akapicie.

Właściwości łowienia ze sbirolino.

Obrazek 11: Używanie sbirolino w metodzie spławikowej.

Metody sbirolino wyświetlane w grze, tylko technicznie należą do metody spławikowej. Są to sztuczne przynęty i specjalny spławik zwany sbirolino, działający jako dodatkowe obciążenie. Umożliwia on rzucanie lekkimi przynętami na bardzo duże odległości, a także prowadzenie przynęty na pożądanej głębokości. W naszym przypadku sbirolino jest hybrydową metodą spławikową, która umożliwia entuzjastą wędkarstwa spławikowego złowienie dużej drapieżnej ryby bez konieczności stosowania drogiego sprzętu spinningowego.

Proces łowienia metodą sbirolino zdecydowanie różni się od procesu łowienia przy użyciu klasycznych metod spławikowych. Wymaga często spinningowego podejścia i odpowiedniego zwijania przynęty w celu sprowokowania drapieżnych ryb do ataku. Możesz zapoznać się z zasadami spinningu w następnej sekcji.

Wędkarstwo spinningowe

Sprzęt spinningowy jest używany głównie do łowienia drapieżnych gatunków ryb. Spinningowanie jest bardzo dynamiczne, ekscytujące i wiąże się z dużymi wydatkami, ponieważ przeciętny zestaw spinningowy składa się z setek różnych przynęt i akcesoriów. Jednak niekończąca się radość, która towarzyszy nam w walce z dużym i silnym drapieżnikiem przewyższa te koszty.Poniżej znajdują się opisy wszystkich rodzajów wędek spinningowych i ogólny proces łowienia sprzętem spinningowym.

Rodzaje wędek spinningowych

Wędka spinningowa

Klasyczny spinning zadowoli większość początkujących spinningistów. Może być używany do łowienia wszystkich rodzajów ryb drapieżnych przy użyciu dowolnej metody spinningowej z wyjątkiem jerków.

Wędka castingowa

Na pierwszy rzut oka nie ma praktycznie żadnych różnic między wędką castingową, a klasycznym spinningiem, z wyjątkiem specjalnej konfiguracji przelotek, które są ukierunkowane do używania multiplikatorów. Wędka castingowa może być wyposażona w multiplikator klasyczny lub niskoprofilowy. Kołowrotki te są zwykle mocniejsze i bardziej niezawodne niż zwykłe kołowrotki o szpuli stałej. Ponadto posiadają doskonałe właściwości rzutowe. Wędka castingowa doskonale nadaje się dla profesjonalistów, którzy potrzebują wykonywać dalekie rzuty potężnym sprzętem do walki z dużymi drapieżnikami.

Wędka jerkowa

Wędka jerkowa to zmodyfikowana wędka castingowa, która została opracowana do łowienia szarpnięciami przy użyciu jerków(ciężkie woblery bezsterowe). Jerki to masywne przynęty przeznaczone dla dużych prawieżników takich jak szczupak czy duże okonie. Ich waga i specyficzny sposób łowienia wymagają bardzo mocnego, sztywnego sprzętu. W innych aspektach nie ma różnicy między wędką jerkową, a castingową.

Wędkarstwo

Wędkowanie przy użyciu spinningu, w przeciwieństwie do spokojnego wędkarstwa spławikowego czy gruntowego, wymaga od gracza dynamicznej akcji. Polega ona na ciągłym przemieszczaniu się i poszukiwaniu miejsc, w których żerują drapieżniki. Niezależnie od rodzaju wędki spinningowej, proces łowienia składa się z trzech etapów:poszukiwania obiecującego miejsca do łowienia, zarzucanie przynęty i jej zwijanie. Aby uzyskać lepsze wyniki, nie siedź długo w tym samym miejscu. Badaj łowisko i sprawdzaj najbardziej obiecujące miejsca,w których można znaleźć drapieżniki. Jeżeli w jakimś miejscu miałeś branie, to warto dokładniej je zbadać. Im więcej miejsc odkryjesz, tym więcej zdobędziesz wiedzy o łowisku i sposobie zachowań drapieżników.

Krok 1: Wybór miejsca

Obrazek 12: Idealne miejsce do połowu szczupaków

Nie ma uniwersalnej instrukcji dotyczącej wyboru miejsca do łowienia podwodnych drapieżników. W miarę zdobywania doświadczenia nauczysz się, jak łatwo znajdować takie miejsca. Wszystko zależy od gatunków ryb i specyfiki poszczególnych zbiorników wodnych. Jednak na początku zalecamy łowić przy granicach zarośli, skał, trzcin i zwalonych drzew zatopionych w wodzie. Takie miejsca natychmiast przyciągają wzrok, a gracz nie potrzebuje specjalnego szkolenia, aby je wykryć. Poszukiwanie drapieżników żyjących blisko dna, takich jak sandacz, sum lub okoń wymaga lepszego poznania łowiska. W takim przypadku należy sprawdzić krawędzie, nasypy, zbocza, dołki i inne anomalie topografii terenu. Łowiąc blisko zarośli i innych przedmiotów w wodzie, spróbuj zarzucać przynętę jak najbliżej nich.

Krok 2: Zarzucanie przynęty

Przed zarzuceniem przynęty należy wybrać kierunek lotu przynęty za pomocą kursora myszy. Naciśnij LPm i przytrzymaj, aby dostosować wymaganą siłę rzutu. Następnie zwolnij przycisk, a przynęta zostanie wyrzucona. Przytrzymaj [SHIFT], jeśli chcesz ustawić siłę rzutu na maksimum, bez czekania aż wskaźnik osiągnie ten poziom. Rozważ prędkość i kierunek wiatru. Silny wiatr może wywierać znaczący wpływ na to, gdzie poleci zestaw, zwłaszcza jeśli masz założoną lekką przynętę, jak wobler lub popper.

Krok 3: Prowadzenie przynęty

Zacznij obracać korbką kołowrotka, aby wprawić przynętę w ruch.Przynęta powinna się poruszać, tylko w ten sposób może sprowokować drapieżniki do brania. Możesz zmieniać prędkość zwijania naciskając przycisk [R+kółko myszy] w górę lub w dół. Zmiana prędkości może pomóc obniżyć przynętę bliżej dna lub podnieść ją pod powierzchnię, co jest szczególnie ważne przy łowieniu na klasyczną wahadłówkę. Zmieniając prędkość zwijania podczas łowienia za pomocą jigowania, możesz wybrać optymalną prędkość do łowienia jigstepem.

Wykonuj różne ruchy, które mogą mieć pozytywny wpływ na brania. Zrób przerwę, lub przyspiesz przynętę przytrzymując klawisz [SHIFT]. Kiedy łowisz na woblery, przynęty powierzchniowe lub jerki możesz wykonać specjalne szarpnięcia prawym przyciskiem myszy.

Branie drapieżnika jest bardzo szybkie. Zazwyczaj towarzyszy mu silne uderzenie i zgięcie wędki. Nie musisz zacinać, ponieważ ryba sama się zaczepia. Walka i holowanie ryby zostanie omówione w dalszej części w odpowiedniej sekcji.

Wędkarstwo gruntowe

Wędkarstwo gruntowe polega na stosowaniu specjalnych metod gruntowych oraz ciężarków lub podajników. Prosty zestaw składa się z linki, podajnika działającego jako obciążenie, haczyka oraz przynęty. Podajnik powinien być wypełniony zanętą, która ma za zadanie wabić ryby. Z reguły wędkarstwo gruntowe jest procesem powolnym, w którym szczególną rolę odgrywa wybranie odpowiedniego miejsca oraz zastosowanie odpowiedniej mieszanki zanętowej. W początkowej fazie gry gracz używa prostego zestawu z ciężarkiem. W takim przypadku gracz nie używa koszyka zanętowego, ale może według własnego uznania zanęcić kulami zanętowymi. Do łowienia na metody gruntowe są używane specjalne wędki, których jest ich kilka rodzajów. Poniżej omawiamy wszystkie typy wędek gruntowych i proces połowu.

Rodzaje wędek gruntowych

Feeder

Uniwersalna wędka do połowu na metody gruntowe. Jest to podstawowa wędka w wędkarstwie gruntowym i wystarcza w większości przypadków.

Picker

Pickery są lżejszą wersją wędek feederowych. Służą do łowienia lekkimi zestawami na ograniczonej przestrzeni, zwykle w małych zbiornikach wodnych ze stojącą wodą. Picker jest poręcznym narzędziem do łowienia na niewielkich odległościach.

Karpiówka

Wędka karpiowa to ciężka wędka gruntowa przeznaczona do połowu dużych karpi i innych silnych gatunków ryb, co wymaga również niezawodnego i mocnego kołowrotka. Wędka karpiowa jest bardzo wytrzymała i zdolna do ekstremalnie długich rzutów.

Wędkarstwo

Wędkowanie zestawem gruntowym zaczyna się od prawidłowych przygotowań. Zdecyduj, jakie gatunki ryb chcesz łowić. To ryba określa miejsce połowu, sprzęt i zanętę. Poniżej znajdują się zalecenia, jak przygotować się do połowów i jak łowić przy użyciu początkowej metody z ciężarkiem. Jeżeli po raz pierwszy używasz sprzętu gruntowego lub nie masz wystarczającego doświadczenia, wskazówki te pomogą ci rozwinąć podstawowe umiejętności w tej dziedzinie.

Krok 1: Wybór miejsca i stosowanie zanęt.

Bardzo trudno wybrać dobre miejsce do wędkowania przy użyciu zestawu gruntowego bez wystarczającego doświadczenia. Jeśli próbowałeś już łowić na zestaw spławikowy, spróbuj użyć miejsc, w których odniosłeś sukces. Jeśli nic nie wiesz, wybierz miejsce według własnych upodobań. Bardzo ważne jest, aby w miejscu połowu było wystarczająco dużo miejsca na wędki, które umieszcza się na specjalnych podpórkach.

Wabienie ryb zanętą nie jest koniecznie w łowieniu gruntowym, jednak niektóre prawidłowo wykonane zanęty mogą zwiększyć ilość brań i przyciągnąć większe ryby do miejsca, w którym łowimy. W początkowej fazie gry nie zaleca się stosowania zanęt, ponieważ wymaga to dodatkowych kosztów, co może wyczerpać już i tak skromne rezerwy gotówki gracza.

Jeśli jednak zdecydujesz się przetestować zanętę, spróbuj użyć najprostszych i najtańszych komponentów. Użyj krakersów jako bazy zanętowej i kaszy jaglanej lub ochotki jako dodatków. Możesz łączyć dodatki, co zwiększa skuteczność zanęty. Zacznij nęcić od wrzucenia 10 kul zanętowych w miejsce połowu, a co 7-9 godzin w grze możesz donęcać kolejnymi 3-5 kulami zanętowymi. Spróbuj rzucać je jak najbliżej miejsca połowu.

Krok 2: Zarzucanie.

Przed zarzuceniem zestawu konieczne jest wybranie odpowiedniej pozycji i określenie kierunku rzutu za pomocą myszy. Po wykonaniu wszystkich przygotowań kliknij i przytrzymaj lewy przycisk myszy, aby dostosować wymaganą siłę rzutu. Następnie puść przycisk i wykonaj rzut. Przytrzymaj [SHIFT], jeśli chcesz ustawić siłę rzutu na maksimum nie czekając, aż wskaźnik osiągnie ten poziom. Rozważ prędkość i kierunek wiatru. Silny wiatr może mieć znaczący wpływ na to, gdzie poleci zestaw. Jeżeli potrzebujesz wykonać daleki rzut, zwróć uwagę na kształt i wagę koszyka lub ciężarka. Wybierz ciężarek o aerodynamicznym kształcie, co pozwoli wykonywać rzuty na dalsze odległości. Im cięższe obciążenie, tym lepiej leci i mniejszy wpływ ma na nie nurt wody.

Krok 3: Kontrolowanie wędek

Obrazek 13: Wieczorne łowienie na trzy wędki gruntowe.

Po zarzuceniu zestawu umieść wędkę na specjalnej podpórce za pomocą klawisza [0]. Może to wymagać trochę wolnego miejsca i równego terenu. Gdy wędka znajduje się na podpórce, przesuń kursor myszy na wędkę i podciągnij linkę, przytrzymując klawisz [Y]. Linka musi być napięta, aby można było zauważyć branie. Kiedy łowisz na grunt, warto używać kilku wędek, ponieważ zwiększa to produktywność połowów. Kontrolowanie kilku wędek jednocześnie wymaga pewnej zręczności. Łowiąc na dwie lub trzy wędki, zarzucaj je po kolei, a następnie ustawiaj je obok siebie na podpórkach. Aby kontrolować wędkę odłożoną na podpórce, przesuń kursor myszy na wędkę i wybierz żądaną akcję.

Krok 4: Czekanie na branie i zacinanie.

Stań w pobliżu wędek i uważnie obserwuj szczytówki.Bardzo ważne jest, aby być cicho i jak najmniej się poruszać. W momencie brania szczytówka zacznie się poruszać i usłyszysz sygnalizator dźwiękowy, jeśli go używasz. Czasami może być trudno, żeby zauważyć branie ostrożnej ryby średniej wielkości, które objawia się jedynie lekkim drżeniem szczytówki lub poluzowaniem linki. Pewne branie dużej ryby poznasz po pewnym wygięciu wędki i przenikliwym dźwięku sygnalizatora.

Gry ryba w końcu weźmie, podnieś wędkę w swoje ręce za pomocą klawisza [E]. Ryba sama się zatnie i wszystko, co musisz zrobić, to chwycić wędkę i wyholować rybę. Zwijanie i holowanie ryby zostanie wyjaśnione poniżej.

Zwijanie i holowanie ryby.

Walka z rybą i jej hol do brzegu to kluczowy moment w wędkarstwie. W tej chwili wędkarz czuje ciężar ryby na haku i zaczyna przewidywać zasłużoną nagrodę za cierpliwość. Jednak każdy zły ruch może doprowadzić do utraty ryby i pozbawić wędkarza radości ze złowionego okazu. Aby zminimalizować straty podczas holu, przestrzegaj pewnych zasad i, jeśli to możliwe, zachowaj spokój.

Staraj się wyciągnąć rybę na brzeg i podebrać ją tak szybko, jak to możliwe. Pomyśl o zakupie podbieraka na początkowym etapie gry. Podbierak jest najlepszą inwestycją za pierwsze pieniądze, ponieważ znacznie ułatwia wyciąganie ryby. W niektórych przypadkach wyciągnięcie ryby bez podbieraka jest niemożliwe. Podbierak jest używany na ostatnim etapie holu, gdy ryba znajduje się blisko brzegu lub łodzi. W celu podebrania ryby podnieś wędkę do góry przytrzymując prawy przycisk myszy i naciśnij spację, aby wyjąć podbierak i spróbować podebrać rybę. Ważne jest, żeby wziąć pod uwagę, że gracz nie może zwijać linki kołowrotkiem w tym samym momencie, w którym ma wyciągnięty podbierak, ponieważ ma zajęte obie ręce. Aby znów mieć możliwość zwijania, odłóż podbierak ponownie naciskając spację.

Rysunek 14: Używanie podbieraka.

Proces holowania i podbierania ryby jest stosunkowo łatwy, gdy używasz prostej wędki teleskopowej, musisz wyciągnąć rybę podnosząc wędkę przytrzymując lewy przycisk myszy.

Łowiąc na zestawy z kołowrotkiem wygląda to trochę inaczej, ponieważ zestaw jest często zarzucany na dużą odległość, gdzie następuje branie. Musisz najpierw przyciągnąć rybę bliżej brzegu używając kołowrotka. Jeżeli moc kołowrotka jest niewystarczająca, by holować rybę do brzegu, spróbuj techniki “pompowania i zwijania”. Puść lewy przycisk myszy i przytrzymaj prawy przycisk myszy, aż zmniejszy się poziom obciążenia. Następnie puść prawy przycisk myszy i ponownie przytrzymaj lewy. Powtarzaj tę czynność, aż przyciągniesz rybę blisko brzegu lub łodzi.

Bardzo ważne jest monitorowanie wskaźnika obciążenia, który wyświetla obciążenie względem najsłabszego elementu w zestawie. Nie pozwól, aby wskaźnik wszedł do strefy krytycznej (wskazywanej przez pasek, który najpierw zmieni kolor na pomarańczowy, a następnie czerwony), ponieważ może to spowodować zniszczenie sprzętu lub zerwanie zestawu. Jeśli wędka jest wyposażona w kołowrotek, poluzuj hamulec(kółkiem myszy) w przypadku dużego obciążenia. Pomoże to złagodzić szarpnięcia i zmniejszy obciążenie zestawu. Zmniejszenie obciążenia na zestawach bez kołowrotka jest trudniejsze. W ostateczności, aby uratować wędkę, spróbuj poruszać się wzdłuż brzegu za rybą, jeśli to możliwe.

W przypadku dużej ryby zwijanie może wymagać czasu, ponieważ trzeba będzie poczekać, aż silna i pełna energii ryba się zmęczy. Nie próbuj wyciągać jej jak najszybciej na siłę kosztem dużego obciążenia sprzętu, ponieważ może to doprowadzić do zniszczenia sprzętu.

Jeżeli nie masz podbieraka pod ręką, a na haku jest duża ryba, której nie można podnieść, spróbuj ją przeciągnąć na brzeg.

Porady wędkarskie

Odległość i dokładność rzutów

Dokładność rzutu zależy od:

  • umiejętności gracza
  • poziomu zdolności wędkarskich z określonym typem wędki
  • poziomu zdolności używania określonego typu kołowrotka
  • długości wędki
  • stopnia upojenia alkoholem
  • siły i kierunku wiatru

Po pierwsze, skup się na umiejętnościach i zdolnościach wędkarskich konkretną wędką i kołowrotkiem. Jakakolwiek poprawa tych zdolności poprawia również dokładność rzutów. Zwróć uwagę na kierunek i siłę wiatru. Dokładność rzutu zmniejsza się wraz ze wzrostem odległości.

Odległość rzutu zależy od

  • zależności między wagą zestawu a ciężarem wyrzutowym wędki
  • właściwości kołowrotka
  • właściwości wędki: długość, akcja i sztywność
  • masa i właściwości aerodynamiczne zestawu
  • rodzaj linki
  • umiejętności graczy
  • poziomu zdolności łowienia określonym typem wędki
  • poziomu zdolności używania określonego typu kołowrotka
  • stanu wędki, przelotek i komponentów kołowrotka
  • poziomu energii wędkarza
  • bonusów do odległości rzutu

Przede wszystkim na odległość rzutów ma wpływ poziom energii gracza. Wyczerpany wędkarz nie będzie mógł zarzucić zestawu na dużą odległość.

Odległość rzutu zależy również od właściwości danej wędki. Do maksymalnego rzutu potrzebujesz długiej, sztywnej wędki o powolnej akcji. Masa zestawu powinna mieścić się w ciężarze wyrzutowym wędki, który jest określony we właściwościach wędki.

Ponadto należy wziąć pod właściwości aerodynamiczne danej metody. Wiele z nich można zarzucić na duże odległości ze względu na ich właściwości fizyczne. Lekkie woblery i poppery o wysokim współczynniku oporu należą do grupy o skomplikowanej aerodynamice.

Aby rzucać lekkimi zestawami używaj małych kołowrotków. Zwracaj szczególną uwagę przy wyborze multiplikatora. Te kołowrotki umożliwiają rzuty na bardzo duże odległości, ale posiadają dodatkowy parametr “ciężar wyrzutu”, na który należy zwrócić uwagę. Do łowienia lekkimi przynętami wybierz niskoprofilowe multiplikatory z lekką szpulą i wysokiej jakości łożyskami. Klasyczne multiplikatory lepiej nadają się do rzucania ciężkimi przynętami i zestawami jigowymi.

Umiejętności i zdolności gracza znacznie zwiększają odległość rzutów, dlatego należy zwrócić na nie szczególną uwagę. Zainwestuj w nie punkty, aby poprawić umiejętności korzystania z kołowrotków i wędek, którymi chcesz łowić.

Rodzaj linki również ma znaczenie, odległość rzutu może się różnić w zależności od rodzaju linki.

Niektóre wędki dodają bonusy do odległości rzutów. Szczegółowe informacje na temat bonusów można znaleźć w oknie opisu wędki.

Wybór wędki spinningowej

Wybierając wędkę spinningową, zwrócą uwagę na jej ciężar wyrzutu. Uniwersalny kij z ciężarem wyrzutowym obejmującym zakres wagowy najpopularniejszych przynęt byłby najlepszym wyborem na początek. Opcjonalnie można rozważyć wędkę z ciężarem wyrzutu 7-28g, 10-30g lub 12-40g. Taki ciężar wyrzutu będzie wystarczający dla pierwszej wędki spinningowej.

Aby złowić silne drapieżne ryby, takie jak szczupak lub sandacz, będziesz potrzebował sztywnego kija o szybkiej akcji. Takie wędki charakteryzują się wysoką sprężystością i wytrzymałością, wystarczającą do przebicia twardej szczęki ryby i wytrzymania silnych szarpnięć ryby. Z drugiej strony należy wziąć pod uwagę, że sztywny kij często nie ma najlepszych właściwości rzutowych. Wybór mocnego spinningu może skutkować krótszymi rzutami.

Do łowienia metodami jigowymi będziesz potrzebował delikatnej wędki. Czuły spinning pozwala “odczytać” cechy i ukształtowanie dna. Dzięki temu łatwo będzie znaleźć podwodne zbocza, dołki i inne nierówności, a takie miejsca często są atrakcją dla drapieżników żerujących przy dnie.

Miękka i lekka wędka lepiej nadaje się do łowienia delikatnych drapieżników takich jak okoń czy lipień. Zbyt sztywny spinning może uszkodzić pysk ryby, wyrywając przynętę i tym samym doprowadzić do utraty ryby.

Używanie lekkich wędek oznaczonych symbolami UL,L,ML może dać ci dodatkowe punkty doświadczenia. Łowienie za pomocą lekkiego sprzętu może wiązać się z pewnym ryzykiem. Ale kiedy używasz go do polowania na drapieżniki średniej wielkości, możesz uzyskać sporo dodatkowego doświadczenia. Szczegóły dotyczące bonusów są dostępne w oknie opisu wędki.

Obrazek 15: Przykład lekkiej serii spinningów, które posiadają bonus do doświadczenia.

Wybór wędki spławikowej

Wybierając wędkę teleskopową, zwracaj uwagę przede wszystkim na jej długość, wagę i wytrzymałość. Długa wędka teleskopowa nadaje się do łowienia z brzegu. Do łowienia z łodzi najlepiej użyć krótszej wędki. Waga wędki określa szybkość reakcji wędkarza na branie ryby. Wpływa również na szybkość zużycia energii. W skrócie, im lżejszy kij, tym lepiej. Parametr maksymalnego naprężenia(wytrzymałość) jest szczególnie ważny dla wędki teleskopowej, ponieważ nie masz w zestawie kołowrotka ani hamulca, aby amortyzować szarpnięcia ryby.

Wybierając bolonkę lub matchówkę, rozważ ciężar wyrzutowy wędki, powinien obejmować zakres wag wszystkich używanych przez ciebie zestawów. Zwróć także uwagę na sztywność, długość oraz akcję wędki. Wędka matchowa powinna zapewnić dalekie rzuty i być wystarczająco mocna, żeby poradzić sobie z dużymi rybami takimi jak karp czy amur. W celu wykonywania dalekich rzutów zaleca się wybrać długi i elastyczny kij o wolnej lub średniej akcji. Mocna wędka o szybkiej akcji lepiej pochłania uderzenia ryby, co pozwala lepiej kontrolować rybę podczas holu.

Wybór wędki gruntowej

Przy wyborze wędki gruntowej należy wziąć pod uwagę warunki, w których zamierzasz łowić oraz gatunki ryb, jakie chcesz łowić. Jako wędkę uniwersalną można wybrać zwykłą wędkę feederową o średniej akcji i umiarkowanej sztywności. Taka wędka zapewnia celne rzuty i niezbędną kontrolę nad rybą.

ДPicker byłby rozsądnym wyborem do łowienia w małych zbiornikach wodnych. Poza tym, że jest przydatny w ograniczonej przestrzeni ze względu na swoją długość, pickery posiadają premię do zdobywanego doświadczenia. Ponadto można nimi rzucać lekkimi zestawami, co ma pozytywny wpływ na brania ostrożnych ryb.

Karpiówka jest opcją dla dużych jezior i rzek. Wędka karpiowa doskonale nadaje się do łowienia dużych gatunków ryb jak amury czy karpie. Oprócz łowienia dużych, spokojnych ryb, karpiówki nadają się również do połowu drapieżnika na ciężkie zestawy żywcowe.

Ogólne wskazówki dotyczące wyboru wędki

Przy wyborze wędki zwracaj uwagę na jej wagę. Ciężka wędka wyczerpuje gracza i sprawia, że kontrolowanie ryby jest bardziej męczące.

ОZwróć uwagę na przelotki, w które kij jest wyposażona. Wysokiej jakości przelotki mają pozytywny wpływ na wykonywane rzuty oraz zmniejszają zużycie linki.

Wysoka sztywność wędki prawie zawsze pozytywnie wpływa na zacięcie i kontrolę nad rybą. Jednak nadmierna sztywność może mieć negatywny wpływ na gatunki ryb z delikatnymi pyskami.

Należy wziąć również pod uwagę, że rzeczywiste właściwości sprzętu i akcesoriów mogą się nieznacznie różnić od podanych w sklepie wędkarskim.

Wybór kołowrotka

Wybierając kołowrotek na poziomie podstawowym, zalecamy skupić się na zwykłych kołowrotkach o szpuli stałej. Gdy zdobędziesz więcej doświadczenia i pieniędzy, możesz wybrać kołowrotek na podstawie różnych konfiguracji. Pamiętaj, że kołowrotek jest najważniejszym elementem zestawu obok wędki, który będzie znosił największe obciążenia.

Dowiedz się jak najwięcej o właściwościach kołowrotków. Zwróć szczególną uwagę na siłę hamulca, która pośrednio określa moc kołowrotka. Ta wartość wskazuje limit obciążenia, do którego hamulec dobrze działa i zapobiega zerwaniu żyłki oraz wyciągnięciu jej przez rybę z kołowrotka.

Wybierając rozmiar kołowrotka należy wziąć pod uwagę ciężar zestawu. Do łowienia ciężkimi przynętami i zestawami wybierz duży kołowrotek od 6000 wzwyż. W przypadku wędek castingowych najlepszym wyborem będzie klasyczny multiplikator.

Jeżeli zamierzasz łowić na lekkie zestawy, wybierz mniejszy kołowrotek o szpuli stałej(3000-4000) lub multiplikator niskoprofilowy.

Kołowrotki o najmniejszych rozmiarach(1000 i 2000) są przeznaczone do lekkich i ultralekkich wędek oznaczonych symbolami L lub UL. W przypadku małych kołowrotków najważniejszy jest producent i cena, co wpływa na ich jakość i niezawodność. Małe kołowrotki w lekkich zestawach spinningowych są często poddawane poważnym obciążeniom, dlatego ważne jest, aby móc polegać na mechanizmie kołowrotka.

Obrazek 16: Przykład małego kołowrotka do lekkiego zestawu.

Nie używaj małych kołowrotków do rzucania ciężkimi zestawami ważącymi ponad 30 gramów. Jeżeli to zrobisz, ryzykujesz uszkodzeniem mechanizmu kołowrotka.

W przypadku mocnych feederów i karpiówek wybieraj kołowrotki o jak największym rozmiarze. Takie kołowrotki nie tylko umożliwiają rzucanie na duże odległości ciężkimi zestawami, ale również bardzo dobrze radzą sobie podczas walki z dużymi i silnymi rybami.

Jeśli chodzi o duże ryby, zawsze wybieraj duże i mocne kołowrotki. Jeżeli kołowrotek nie jest wystarczająco mocny, hol będzie zdecydowanie trudniejszy, będzie trwał bardzo długo albo ostatecznie doprowadzi do utraty okazu.

Obrazek 17: Przykład dużego kołowrotka o szpuli stałej.

Do łowienia silnych ryb drapieżnych najlepszym wyborem będzie multiplikator, który można zamontować na wędce castingowej lub jerkowej. Jeżeli nie odblokowałeś jeszcze tych wędek, skup się na dużym kołowrotku o szpuli stałej.

Multiplikator klasyczny doskonale spisuje się do mocnych zestawów spinningowych ze średnimi lub ciężkimi przynętami, które ważą 15g lub więcej.

Najlepszym zastosowaniem multiplikatora niskoprofilowego jest praca z lekkimi i średnimi przynętami, których waga nie przekracza 25-30g. Pomimo niewielkiej wielkości te multiplikatory są wystarczająco mocne, aby poradzić sobie ze średnim, a nawet dużym drapieżnikiem.

Jeżeli twoim celem są rzuty na duże odległości, wybierz multiplikatory. Multiplikatory klasyczne są przeznaczone do ciężkich przynęt, natomiast do lekkich użyj multiplikatorów niskoprofilowych.

Obrazek 18:Multiplikator niskoprofilowy do precyzyjnych, dalekich rzutów przy użyciu lekkich przynęt.

Wybór haczyka.

Wybierając haczyk, zwróć uwagę na jego cenę i producenta. Tanie haczyki najprawdopodobniej okażą się niskiej jakości.

Rozmiar wybranego haczyka zależy przede wszystkim od wielkości ryby, którą zamierzasz złowić.

Rozmiary są podane w formacie międzynarodowym. 24 jest najmniejszy, a 4/0 największy.

  • Duże ryby, np karp: #4 lub większy.
  • Leszcz: #10 - #6
  • Karaś, płoć, certa: #16 - #10
  • Małe ryby, takie jak ukleja,jelec,kiełb: #24 - #18

Jeżeli nie nastawiasz się na konkretny gatunek ryby, zalecamy na początek haczyki o rozmiarach #16 - #12. Haczyki o takiej wielkości idealnie się nadają do połowu różnych gatunków ryb średniej wielkości.

Obrazek 19: Przykład haczyka do połowu małych i średnich ryb.

Weź pod uwagę także rozmiar przynęty. Aby z powodzeniem zaciąć rybę podczas łowienia na małe przynęty, takie jak ochotka czy biały robak, użyj haczyków o rozmiarze od #16 do #14.

Wybór linki wędkarskiej.

Każdy typ linki ma swoje wady i zalety.

Żyłka nylonowa jest prawie niewidoczna w wodzie, niedroga i ma dużą elastyczność. Dzięki temu żyłka nylonowa amortyzuje szarpnięcia ryby podczas holu. Jednocześnie cecha ta sprawia, że żyłka jest nieefektywna na niektóre drapieżne gatunki, które wymagają sztywnej linki aby zapobiec spięciu się ryby. Głównie żyłki nylonowe stosuje się w wędkarstwie spławikowym i gruntowym. W niektórych przypadkach może być również używana w wędkarstwie spinningowym, głównie w lekkich delikatnych zestawach.

Plecionka jest bardzo wytrzymała i sztywna. To idealne rozwiązanie do spinningu.Jest zbyt widoczna w wodzie, dlatego nie sprawdza się w wędkarstwie spławikowym i gruntowym podczas łowienia ostrożnych gatunków ryb. Jej głównym obszarem zastosowań jest wędkarstwo spinningowe.

Fluorocarbon, dzięki swojej zerowej widoczności w wodzie, jest niezbędny przy łowieniu ostrożnych drapieżników, takich jak boleń, łosoś, pstrąg czy kleń. Niska elastyczność zapewnia sztywność niezbędną do udanego zacięcia podczas połowów szczupaka i sandacza. Charakteryzuje się również dość wysoką odpornością na uszkodzenia(ale mniejszą niż przypony stalowe), co pozwala na użycie tego typu linki do łowienia drapieżników z ostrymi zębami bez przyponu stalowego. Obszar zastosowania fluorocarbonów obejmuje wszystkie rodzaje połowów. Niewątpliwie jego wadą jest wysoka cena i nieco niska wytrzymałość w porównaniu z innymi typami linek wędkarskich.

Wybór linki zależy również od sztywności sprzętu. Jeżeli na przykład wymagana jest wysoka sztywność, aby pewnie zaciąć rybę podczas brania szczupaka albo sandacza, należy wybrać plecionkę lub fluorocarbon.

Łowiąc ostrożne okazy ryb (leszcz, boleń, kleń itp) powinieneś używać niewidocznej i cienkiej linki. Cieńsza linka prawie zawsze skutkuje większą ilością brań. Jedynym wyjątkiem może być łowienie dużych, niedbałych drapieżników takich jak sumy czy szczupaki.

Obrazek 20: Cienka linka fluorocarbonowa jest doskonałym rozwiązaniem do łowienia ostrożnych ryb małej i średniej wielkości.

Jeśli to możliwe używaj przyponu, który ma mniejszą średnicę niż linka główna.

Używaj fluorocarbonu do trollingowania, jeżeli chcesz prowadzić przynętę głębiej niż normalnie. Fluorocarbon charakteryzuje się dużą wagą w porównaniu do innych rodzajów linek dzięki czemu przynęta zanurzy się nieco głębiej podczas prowadzenia.

Naprawa i konserwacja sprzętu

Dbaj o swój sprzęt. Prawie każdy element twojego sprzętu może ulec uszkodzeniu. Szczególnie ważne jest zwrócenie uwagi na stan wędki i kołowrotka. Zużycie pogarsza ich wydajność i zwiększa ryzyko złamania. W przypadku złamania wędziska naprawy są niemożliwe. Wszystkie pozostałe elementy można naprawić lub wymienić bez względu na ich stan.

Obrazek 21: Stan sprzętu

Zwracaj uwagę smar w kołowrotku. Jego zużycie może pociągnąć za sobą szybsze zużycie mechanizmu i łożysk, których naprawa może kosztować dużo pieniędzy.

Najbardziej wrażliwymi elementami kołowrotka są podkładki hamulca, które mogą szybko ulec zużyciu podczas obciążeń krytycznych. Staraj się wymieniać podkładki hamulca w odpowiednim czasie, aby uniknąć utraty okazu w kluczowym momencie.

Nie naprawiaj zbyt często elementów takich jak przelotki, łożyska czy szpula. Komponenty te nie są naprawiane tylko wymieniane na nowe części. Zaleca się wymianę tych komponentów tylko wtedy, gdy ich zużycie osiągnęło poziom krytyczny.

Naprawa sprzętu jest dostępna w warsztacie. Jakość i koszt naprawy zależy od konkretnego warsztatu. Warsztaty różnią się w zależności od łowiska.

Naprawa może zająć trochę czasu. Natychmiastowa naprawa jest możliwa tylko za złote monety. W tym przypadku prawdopodobieństwo udanej naprawy wynosi 100%.

Targ rybny

Na targu rybnym możesz sprzedawać swój połów. Sprzedaż złowionych ryb na targu rybnym jest głównym źródłem dochodów gracza.

Możesz znaleźć targ rybny w bazie wędkarskiej. Cena ryby zależy od łowiska. W niektórych miejscach ryby są warte więcej, a w niektórych mniej.

Aby sprzedać ryby, podejdź do targu rybnego i naciśnij przycisk [E]. Otworzy się okno, w którym możesz wybrać ryby, które chcesz sprzedać. Przytrzymaj klawisz [CTRL], aby wybrać kilka pojedynczych ryb w tym samym czasie lub [SHIFT], aby wybrać grupę ryb w danym zakresie.

Obrazek 22: Targ rybny i wartość ryb. Zepsute ryby są oznaczone czerwoną flagą.

Po wybraniu ryb możesz zobaczyć ich przybliżoną cenę. Może się ona nieznacznie różnić od ceny ostatecznej. Naciśnij przycisk “Sprzedaj”, aby dokonać sprzedaży wybranych ryb.

Każdy gatunek ryby ma określoną minimalną wagę, począwszy od której ryba jest uznawana za wymiarową i możesz uzyskać za nią trochę pieniędzy przy sprzedaży. Ryby niewymiarowe poniżej tej wagi są sprzedawane za symboliczną cenę.

Okazy ryb są sprzedawane po wyższych cenach. Staraj się łowić i sprzedawać duże ryby, ponieważ przynosi to więcej pieniędzy.

Ryby zepsują się, jeżeli ryby są trzymane w siatce ponad 24 godziny po złowieniu (w czasie rzeczywistym). Zepsute ryby są sprzedawane po obniżonej cenie.

Sklep

Gracz ma dostęp do sklepów wędkarskich i spożywczych, w których może kupić wszystkie niezbędne przedmioty potrzebne do wędkowania.

Sklepy znajdują się w bazie wędkarskiej. Na niektórych łowiskach można znaleźć kilka sklepów o różnym asortymencie i różnych cenach.

Każdy sklep ma własną ofertę produktów i własne ceny. Jeżeli towary nie są dostępne w sklepie, możesz udać się na inne łowisko i spróbować szczęścia, aby znaleźć produkt, którego szukasz.

Na innych łowiskach produkty czasami mogą być nieco tańsze.

Towary są dostarczane do sklepów z losową częstotliwością. Jeżeli przedmiot nie jest dostępny, musisz poczekać na dostawę.

Obrazek 23: Koszyki wyświetlane w oknie sklepu.

Aby kupić przedmiot, znajdź sklep w bazie wędkarskiej, podejdź do drzwi i naciśnij przycisk [E]. W wyskakującym oknie wybierz odpowiednią sekcję i znajdź przedmiot, który cię interesuje. Kliknij lewym przyciskiem myszy [LPM] aby otworzyć okno szczegółowych informacji, w których znajdziesz wszystkie możliwe wersje przedmiotu i bardziej szczegółowe informacje na jego temat.

Aby rozwinąć rozszerzony opis, naciśnij ikonę I (małe kółko z małą literką i_ znajdującą się w prawym górnym rogu produktu.

Obrazek 24: Szczegółowe informacje i opis koszyka w sklepie wędkarskim.

Aby kupić przedmiot za walutę w grze, naciśnij przycisk ze srebrnymi monetami.

Aby kupić towar za złoto, kliknij przycisk złotej monety.

Niektóre produkty można kupić tylko za srebrne lub złote monety.

Przedmiot, który nie był używany może zostać zwrócony do sklepu, w którym został zakupiony. Zwrot ten jest możliwy tylko przez 48 godzin realnego czasu od momentu zakupu. Towary takie jak przynęty i żywność nie podlegają zwrotowi.

Warsztat

W warsztacie możesz naprawić sprzęt wędkarski.

Obrazek 25: Warsztat na krętym strumyku.

Znajdź warsztat w bazie wędkarskiej, podejdź do drzwi i naciśnij przycisk [E] aby wejść.

W oknie naprawy możesz zobaczyć stan swojego sprzętu. Aby uzyskać szczegółowe informacje o stanie przedmiotu, kliknij dany przedmiot lewym przyciskiem myszy. Otworzy się nowe okno ze stanem wszystkich podzespołów danego przedmiotu.

Obrazek 26: Okno warsztatu wyświetlające stan kołowrotka. Stan wszystkich podzespołów jest prawidłowy i nie wymaga naprawy.

Wybierając komponent (lub kilka komponentów, przytrzymując klawisz [CTRL], który wymaga naprawy, wyświetli się cena naprawy za srebro i złoto oraz czas naprawy w przypadku naprawy za srebro (naprawa za złoto jest natychmiastowa).

Kliknij przycisk ze srebrnymi monetami, aby przekazać przedmiot do naprawy, a wyświetlona kwota zostanie odjęta od salda. Przedmiot pozostaje w warsztacie przez cały okres naprawy.

Kliknij przycisk ze złotymi monetami, aby natychmiast naprawić przedmiot za złoto.

Jeżeli wybierzesz naprawę za srebro i zostawisz przedmiot w warsztacie, będziesz musiał go odebrać po zakończeniu naprawy.

Prawdopodobieństwo udanej naprawy za srebrne monety zależy od danego warsztatu. Naprawa za złote monety ma 100% na powodzenie.

ПWięcej porad dotyczących naprawy możesz znaleźć w sekcji “Naprawa i konserwacja sprzętu”.

Administracja

W budynku administracji można kupić mapę danego łowiska.

Aby kupić mapę, znajdź administrację w bazie wędkarskiej, podejdź do drzwi i naciśnij przycisk interakcji [E].

W wyskakującym oknie administracji wybierz potrzebną mapę i kliknij ją lewym przyciskiem myszy [LPM], aby otworzyć okno szczegółowych informacji.

Obrazek 27: Kupowanie mapy łowiska.

Aby kupić mapę, kliknij przycisk ze srebrnymi monetami w oknie szczegółowych informacji.

Zakupiona mapa pojawi się w twoim plecaku.

Aby otworzyć mapę, naciśnij [M].

Obrazek 28: Mapa łowiska.

Przystań

W budynku przystani można kupić bilety na wypożyczenie łodzi.

Aby kupić bilet, znajdź przystań w bazie wędkarskiej (jeśli istnieje), podejdź do drzwi i naciśnij przycisk interakcji [E]

Obrazek 29: Wynajem łodzi na przystani (rzeka Sura).

W oknie wypożyczania łodzi wybierz żądany bilet i kliknij go lewym przyciskiem myszy [LPM], aby wyświetlić szczegóły.

Aby kupić bilet, kliknij przycisk ze srebrnymi monetami w oknie szczegółowych informacji.

Panel sterowania

Obrazek 30: Panel sterowania

Panel sterowania zapewnia szybki dostęp do pełnego zakresu funkcji i ustawień gry, a także do wyjścia z gry.

Naciśnij [ESC], aby otworzyć panel sterowania.

Okno wyboru łowiska

Aby otworzyć okno wyboru łowiska, musisz otworzyć panel sterowania [ESC] i kliknąć przycisk z obrazkiem danego łowiska.

Obrazek 31: Okno wyboru łowiska

W oknie wyboru łowiska możesz uzyskać informacje na temat interesującego Cię łowiska, klikając w nie lewym przyciskiem myszy [LPM]. Okno szczegółowych informacji wyświetla opis łowiska, wymagany poziom i cenę podróży. Aby przejść do wybranej lokalizacji, kliknij przycisk „Podróż”.

Czas pobytu na w danym miejscu nie jest ograniczony. Gracz płaci wyłącznie za podróż.

Umiejętności

Postać ma wiele różnych umiejętności. Rozwijając je, możesz uzyskać dostęp do nowych umiejętności i zdolności.

Drzewo rozwoju postaci składa się z trzech głównych umiejętności:

  • Wędkarstwo spławikowe
  • Wędkarstwo spinningowe
  • Wędkarstwo gruntowe

I czterech pobocznych umiejętności:

  • Przygotowywanie zanęt
  • Pozyskiwanie przynęt
  • Tworzenie przynęt spinningowych
  • Gotowanie

Każda umiejętność składa się ze zdolności, do których otrzymasz dostęp wraz ze wzrostem punktów umiejętności.

Poszczególne zdolności mogą być dodatkowo ulepszone używając do tego specjalnych punktów, które gracz dostaje za każdy osiągnięty poziom. Ilość punktów umiejętności jest ograniczona, więc wydawaj je mądrze.

Aby ulepszyć daną umiejętność, musisz wykonać działania bezpośrednio z nią związane, np. żeby poprawić umiejętności wędkarskie, musisz łowić na odpowiedni sprzęt. Aby poprawić umiejętności poboczne powinieneś przygotowywać zanęty, pozyskiwać przynęty lub przygotowywać jedzenie.

Aby otworzyć okno umiejętności postaci, otwórz panel sterowania [ESC] i naciśnij przycisk „Umiejętności”.

Obrazek 32: Okno umiejętności.

Okno umiejętności wyświetla wszystkie umiejętności gracza, stopień ich rozwoju i liczbę dostępnych zdolności. Kliknij umiejętność, aby wyświetlić szczegółowe informacje na jej temat.

Obrazek 33: Szczegółowe okno informacji o umiejętnościach (wędkarstwo spławikowe).

W oknie szczegółowych informacji wyświetlane są wszystkie zdolności, które gracz może odblokować wraz ze wzrostem umiejętności. Kliknij w zdolność, aby wyświetlić szczegółowe informacje na jej temat.

Okno ze szczegółowymi informacjami o zdolności możesz zobaczyć w prawej części ekranu. Wyświetla opis i postęp danej zdolności (jeśli rozwój jest dostępny). Aby poprawić konkretną zdolność wystarczy kliknąć przycisk z plusem, aby przyznać punkt.

Poprawianie dowolnej zdolności nie jest obowiązkowe. Zdolność i tak stanie się dostępna, gdy osiągniesz wymagany poziom umiejętności. Poprawa zwiększa poziom zdolności o kilka kroków wyżej, jeśli jest to konieczne.

Statystyki

Aby wyświetlić statystyki, musisz otworzyć panel sterowania [ESC] i kliknąć przycisk „Statystyki”.

Obrazek 34: Statystyki gracza.

Statystyki pokazują interesujące informacje o graczu zgromadzone w trakcie gry.

Siatka

Siatka jest przeznaczona do przechowywania ryb. Ma ograniczoną pojemność, powinieneś o tym pamiętać. Jeżeli siatka jest pełna, nie zmieści się już do niej żadna ryba -gdy złowisz rybę mając pełną siatkę to będziesz musiał ją wypuścić.

Obrazek 35: Okno siatki z rybami.

Aby otworzyć siatkę, naciśnij [C] lub użyj panelu sterowania [ESC].

Okno siatki wyświetla twoje połowy. Aby ułatwić przeglądanie dużej ilości ryb, możesz użyć filtrów i sortowania, których przyciski znajdują się po lewej stronie ekranu. Ikona każdej ryby wyświetla krótką informację i wskaźnik świeżości. Ryba jest świeża przez 24 godziny (w czasie rzeczywistym) od momentu złowienia. Kliknij ikonę ryby lewym przyciskiem myszy [LPM], aby otworzyć okno szczegółowych informacji.

Obrazek 36: Szczegółowe okno połowu. W lewym górnym widać zieloną flagę, która wskazuje, że ryba jest wymiarowa, dzięki czemu będzie można ją sprzedać za dobrą cenę.

W oknie szczegółowych informacji wyświetlane są statystyki połowu, opis gatunku oraz widok 3D, dzięki czemu można powiększać i oglądać złowione ryby ze wszystkich stron.

Aby wypuścić rybę z powrotem do wody, kliknij przycisk “Wyrzuć”, który znajduje się w oknie szczegółowych informacji.

Osiągnięcia

Aby wyświetlić osobiste osiągnięcia gracza, otwórz panel sterowania [ESC], kliknij przycisk “Statystyki” i przejdź do zakładki “Osiągnięcia”.

Obrazek 37: Okno osiągnięć gracza.

To okno wyświetla listę wszystkich Twoich osiągnięć, których znaczenie jest nie do przecenienia.

Crafting

W oknie craftingu wyświetlana jest lista wszystkich możliwych przepisów, które można przygotować lub wyprodukować własnymi rękami.

Aby wyświetlić okno craftingu, otwórz panel sterowania [ESC] i kliknij przycisk “Crafting”.

Obrazek 38. Okno craftingu i lista przepisów.

Wybierz coś z listy przepisów i kliknij lewym przyciskiem myszy, aby uzyskać więcej informacji.

Obrazek 39: Szczegółowe okno informacji na temat przepisu na wahadłówkę West Siberian.

W oknie szczegółowych informacji możesz zapoznać się z możliwymi modyfikacjami wytwarzanego przedmiotu i zobaczyć listę narzędzi i komponentów, które są potrzebne do jego produkcji.

Aby użyć przepisu, wybierz niezbędne składniki. Gdy to zrobisz, otworzy się okno plecaka, w którym powinieneś znaleźć i wybrać potrzebne komponenty. Następnie kliknij przycisk “Przyrządź”.

Produkcja przedmiotu może chwilę potrwać. Prawdopodobieństwo sukcesu zależy od poziomu umiejętności.

Jakość wyprodukowanego przedmiotu zależy od poziomu umiejętności gracza. Zależy to również od stopnia zdolności wymaganej do danego przepisu.

Za pomyślne wykonanie przedmiotu gracz może otrzymać wzrost umiejętności craftingu.

Pozyskiwanie przynęt

Istnieją dwa sposoby pozyskiwania przynęt: poprzez okno craftingu(patrz poprzednią sekcję) lub za pomocą specjalnych narzędzi, takich jak łopata lub sito.

Aby użyć łopaty lub sita, musisz wziąć je do ręki. Możesz to zrobić w oknie plecaka lub używając okna szybkiego wyboru przedmiotów [przytrzymaj U].

Obrazek 40:Wędkarz z łopatą w ręku.

Trzymając narzędzie w ręku, naciśnij lewy przycisk myszy aby wykonać akcję pozyskiwania przynęty.

Kopanie łopatą lub zagarnianie sitem nie zawsze będzie udane. W niektórych przypadkach konieczne jest wykonanie akcji kilka razy. Jeżeli akcja zakończy się sukcesem i znajdziesz jakąś przynętę, zostanie ona wyświetlona na ekranie i umieszczona w plecaku.

Obrazek 41: Wykopany robak i żuk. Podczas pozyskiwania przynęt możliwy jest wzrost punktów umiejętności.

Rodzaj i ilość zebranej przynęty zależy od postępu umiejętności.

W początkowej fazie gracz będzie mógł znaleźć tylko robaki i ochotkę, ale wraz z rozwojem umiejętności będzie rozszerzać się lista przynęt możliwych do pozyskania.

Podczas pozyskiwania przynęt za pomocą narzędzi zużywasz dużo energii. Nie zapomnij jeść i pić, a proces pozyskiwania będzie odbywał się z maksymalną wydajnością. Będąc głodnym nie będziesz miał siły na pozyskiwanie przynęt.

Zanęty

Aby przygotować zanętę, otwórz panel sterowania [ESC] i kliknij przycisk “Zanęty”. Po kliknięciu pojawi się okno wyboru typu zanęty.

Zwykła zanęta to klasyczna mieszanka wymieszana w wiadrze, którą możesz umieszczać w koszykach i rakietach zanętowych lub nęcić w formie kul zanętowych.

Siatka PVA jest rozpuszczalnym workiem z zanętą, która jest przymocowana do zestawu gruntowego i wyrzucana wraz z całym zestawem do wody. Rozpuszczając się w wodzie, siatka PVA zaczyna wydzielać bardzo mocny zapach, który wabi ryby z całego łowiska.

Proces wytwarzania zanęt opiera się na zasadach craftingu. Aby zapoznać się z tym procesem, zalecamy szczegółowe zapoznanie się z sekcją dotyczącą craftingu.

Obrazek 42: Proces przygotowywania zanęty.

Kiedy po raz pierwszy przygotowywujesz zanęty, stwórz najprostszą i najtańszą mieszankę, która mogłaby przyciągnąć karasia lub płoć. Prosta mieszanka powinna zawierać bazę zanętową i dodatek.

Mieszanka na karasia: krakersy + kasza jaglana

Mieszanka na płoć: krakersy + ochotka

Aby wrzucić przygotowaną zanętę do wody, musisz najpierw wziąć ją do ręki. Możesz to zrobić w plecaku lub korzystając z menu szybkiego wybierania [przytrzymaj U]. Wrzuć kulę zanęty do wody, przytrzymując lewy przycisk myszy [LMB], aż wskaźnik siły rzucania osiągnie wymaganą wartość.

Obrazek 43: Rzucenie zanęty.

Łowiąc za pomocą metod gruntowych, możesz umieścić zanętę w podajnikach, jeżeli dana metoda z nich korzysta. Możesz także rzucać zanętę za pomocą specjalnej rakiety zanętowej, która umożliwia dostarczanie dużych porcji zanęty na duże odległości.

Aby osiągnąć maksymalną skuteczność zanęty, konieczne jest nie tylko przygotowanie odpowiedniej mieszanki, ale także właściwe rozproszenie zanęty w miejscu łowienia.

Zacznij wabić ryby, nęcąc sporą porcją zanęty. Aby to zrobić, wyrzuć około 10-15 kulek zanęty w miejsce, w którym łowisz. Na początek wystarczy, a następnie po 8-10 godzinach wędkowania dorzuć więcej zanęty, rzucając kilka kulek lub jedną rakietę zanętową. Aby przyciągnąć więcej ryb, należy używać małych mieszanek o wysokiej zawartości dodatków. Ryby z przyjemnością zagłębią się w mieszankę zanęt, wybierając różne dodatki bez ryzyka przejedzenia się.

Dodaj trochę gliny do mieszanki. Ryby bardzo lubią glinę w zanęcie. Dodatkowo glina sprawia, że lepkość zanęty jest jeszcze większa, wydłużając w ten sposób jej czas działania.

Atraktory są bardzo silnym środkiem wabiącym ryby.

Eksperymentuj z różnymi atraktorami, może to przynieść imponujące rezultaty.

Połącz różne bazy i dodatki w jednej zanęcie. Może to znacznie poprawić skuteczność uzyskanej zanęty.

Pogoda

Aby wyświetlić prognozę pogody, otwórz panel sterowania [ESC] i kliknij przycisk “Pogoda”. Zobaczysz prognozę pogody na najbliższe 7 dni. Rzeczywista pogoda może się różnić od prognozy, co jest całkiem naturalne.

Obrazek 44: Prognoza pogody.

Wpływ pogody zależy od normalnego zakresu temperatur dla danego łowiska. Jeżeli temperatura jest przeważnie wyższa, niższe temperatury mogą mieć pozytywny wpływ na aktywność ryb. Chmury i deszcz ochłodzą powierzchnię wody, zwiększając aktywność ryb. Gdy temperatura będzie wyższa lub średnia może negatywnie wpłynąć na ilość brań i zniechęcić ryby do żerowania.

W przypadku lokalizacji na północy pogoda może wywołać efekt odwrotny, ponieważ po ogrzaniu zimnej wody ryby stają się bardziej aktywne.

Zwróć także uwagę na prognozy obiecujące burze z piorunami, którym często towarzyszą silne wiatry. Bycie złapanym przez taką pogodę w łodzi może być raczej nieprzyjemne, ponieważ silny wiatr nie pozwoli ci cieszyć się łowieniem na otwartej wodzie.

Czat i prywatne wiadomości

Korzystaj z czatu i prywatnych wiadomości, aby komunikować się z innymi graczami.

Aby otworzyć okno czatu, naciśnij [Q]. Gracze wyświetlani na czacie znajdują się obecnie w tym samym miejscu co Ty albo na tym samym kanale. Aby wysłać wiadomość na czacie, wprowadź tekst w specjalnym polu tekstowym w dolnej części okna czatu.

Na czacie wyświetlane są także konkretne wydarzenia i działania graczy. Na przykład, możesz zobaczyć wiadomości o złowionych okazach, osiągniętych rekordach lub o wędce, która nagle została złamana.

Aby uzyskać dostęp do prywatnych wiadomości, otwórz okno czatu [Q] i przejdź do karty „Prywatne wiadomości”. Możesz to także zrobić za pomocą panelu sterowania [ESC], klikając w nim „Wiadomości”.

Aby wysłać prywatną wiadomość do drugiego gracza, otwórz okno czatu [Q] i przejdź do karty „Gracze”. Wyświetlani są tam gracze z tych samych miejsc lub kanałów. Jeśli potrzebny gracz nie jest wyświetlany na liście, spróbuj wyszukać go za pomocą opcji wyszukiwania. Opcja wyszukiwania pomaga znaleźć gracza niezależnie od jego pozycji w świecie gry oraz statusu online lub offline. Aby wysłać wiadomość, wybierz gracza i kliknij przycisk oznaczony kopertą.

Obrazek 45: Okno czatu i wiadomości prywatnych.

Możesz wysyłać przedmioty za pomocą wiadomości prywatnych. Przycisk do wysyłania przedmiotów pojawia się obok pola tekstowego, gdy wysyłasz wiadomość [+]. Wysyłanie przedmiotów jest dostępne tylko dla graczy z subskrypcją premium.Jednakże, każdy gracz może otrzymać przedmioty.

Subskrypcja premium

Premium dodaje bonusy oraz umiejętności w grze:

  • 100% bonus do doświadczenia za każdą złowioną rybę
  • Zwiększona szansa na zdobycie punktów umiejętności wędkarskich i craftingu.
  • Możliwość wysyłania przedmiotów w grze do innych graczy w wiadomościach prywatnych
  • Możliwość zakładania pokoi prywatnych na czacie.
  • Możliwość zakładania zawodów chronionych hasłem.
  • Możliwość ustawienia 3-krotnie większego wpisowego za srebro na zawodach.
  • Bonus „Happy hour” – Doświadczenie i postęp umiejętności są podwojone podczas bonusu Happy hour. Premia aktywowana jest raz dziennie przy pierwszym logowaniu i działa przez godzinę.

Korzyści z posiadania Premium mogą być edytowane wraz z dalszym rozwojem gry.

Subskrypcję Premium możesz kupić za pośrednictwem twojego profilu na stronie gry.

Jak zarabiać pieniądze w grze

Głównym źródłem dochodów w grze jest sprzedaż ryb na targu rybnym.

Każdy gatunek ryby ma swoją własną wartość i szacowaną minimalną wagę, od której ryba uznawana jest za wymiarową i jest wyceniana pełnej cenie. Ryby poniżej wymiaru(bez zielonej flagi) będą zazwyczaj sprzedawane za symboliczną kwotę.

Cena ryby zależy od jej wieku i wagi. Możesz osiągnąć maksymalne zyski, sprzedając okazy, które są wysoko cenione.

Sprzedawaj ryby jak najszybciej, ponieważ zepsute ryby są sprzedawane po obniżonych cenach. Ryba pozostaje świeża przez jeden dzień w czasie rzeczywistym.

Jak zdobywać doświadczenie

Gracz zdobywa doświadczenie podczas łowienia ryb. Jego ilość zależy od gatunku ryby, rodzaju wędki oraz metody.

Ilość zdobywanego doświadczenia w zależności od typu sprzętu:

  • Wędkarstwo spławikowe- maksymalna ilość punktów doświadczenia
  • Wędkarstwo spinningowe - średnia ilość punktów doświadczenia
  • Wędkarstwo gruntowe - mała ilość punktów doświadczenia

Aby zwiększyć swoje punkty doświadczenia, spróbuj:

  • Korzystaj z ultralekkich i lekkich wędek, które są najczęściej dostępne dla entuzjastów wędkarstwa spinningowego. Takie wędki mogą być oznaczone symbolami “UL”, “L” ORAZ “M” w nazwie modelu, o czym również świadczy obecność bonusu do doświadczenia w szczegółowym opisie wędki.
  • Skorzystaj z subskrypcji premium
  • Korzystaj z napojów alkoholowych. Alkohol zwiększa zdobywaną ilość punktów doświadczenia przez krótki czas. Aby jednak uniknąć poważnych konsekwencji, należy go spożywać w rozsądnych ilościach.
  • Staraj się łowić rzadkie gatunki ryb oraz okazy, za które otrzymasz więcej punktów doświadczenia.

Zamówienia

Zamówienia są jedna z opcji generowania przychodów w grze. Są dostępne dla ciebie w kawiarni. Aby wyświetlić aktualne zamówienia, podejdź do kawiarni i naciśnij klawisz interakcji [E]

Obrazek 46: Zamówienia w kawiarni.

Aby zrealizować zamówienie, musisz złowić określoną liczbę ryb o określonej wadze określonej w zamówieniu. Termin realizacji zamówienia jest ograniczony. Uwzględniane są tylko ryby złowione na danym łowisku.

Aby zrealizować zamówienie, podejdź do kawiarni i wybierz zamówienie, które wypełniłeś za pomocą lewego przycisku myszy. Następnie aby wybrać rybę do sprzedaży, użyj przycisku “Wybierz wszystko” lub wybierz wybrane ryby za pomocą [LPM] + [CTRL]. Pamiętaj, że zepsute ryby nie będą akceptowane.

Obrazek 47: Realizacja zamówienia w kawiarni.

Po ukończeniu zamówienia ryby zostaną zabrane z siatki. Każde zamówienie może zostać zrealizowane tylko raz.

Zawody

Aby wziąć udział w zawodach, otwórz panel sterowania [ESC] i kliknij przycisk „Zawody”. Możesz dołączyć do już utworzonych zawodów lub założyć je samodzielnie.

Obrazek 48: Lista zawodów

Zakładanie zawodów

Aby założyć zawody, kliknij żółty przycisk “+”, a następnie ustaw wybrane parametry.

Obrazek 49: Zakładanie zawodów

Założyciel zawodów może usunąć dowolnego uczestnika z listy zapisanych osób oraz zmienić parametry w dowolnym momencie przed rozpoczęciem zawodów. Potwierdzenie gotowości zostanie zresetowane, jeżeli nastąpią jakiekolwiek zmiany. Start zawodów będzie dostępny tylko wtedy, gdy wszyscy uczestnicy potwierdzą swoją gotowość.

Obrazek 50: Przygotowanie do zawodów

Udział w zawodach

Wyszukaj na liście zawodów te, do których chcesz dołączyć i kliknij w ich nazwę. Przeniesie cię to do pokoju przygotowań do zawodów. Upewnij się, że zapoznałeś się z zasadami i warunkami zawodów. Potwierdź swoją gotowość, żeby zawody mogły wystartować(dopóki każdy z uczestników nie potwierdzi gotowości organizator nie może ich rozpocząć). Po rozpoczęciu zawodów w oknie gry pojawi się czasomierz pokazujący pozostały czas do zakończenia zawodów. Dla uczestników zawodów tworzony jest osobny czat, który pokazuje informacje o połowach, które będą zaliczane do wyników. Aby wyświetlić wstępne wyniki, sprawdzić parametry i pozostały czas, naciśnij i przytrzymaj przycisk [TAB].

Obrazek 51:Wyniki wstępne.

Wyniki

Po zakończeniu zawodów musisz nacisnąć [TAB] i zaakceptować wyniki zawodów.

Obrazek 52: Wyniki zawodów.

Wyniki są obliczane na podstawie warunków, na jakich odbyły się zawody:

Waga całkowita - Łączna waga wszystkich złowionych ryb lub wybranych gatunków. Wygrywa gracz lub drużyna, która złowiła największa łączną wagę wymaganych ryb.

Maksymalna waga - Liczy się tylko najcięższa złowiona ryba ze wszystkich złowionych ryb lub określonego gatunku. Wygrywa gracz lub drużyna z największą złowioną rybą.

Maksymalna liczba ryb - Wszystkie złowione ryby lub liczba ryb z wybranych gatunków będzie wliczana do wyniku. Wygrywa gracz lub drużyna, która złowiła największą liczbę wymaganych ryb.

Maksymalna liczba gatunków - Wygrywa gracz lub drużyna, która złowiła największą liczbę gatunków ryb. Wszystkie ryby złowione przez członków zespołu liczą się do wyniku.

Maksymalna waga trzech gatunków - Wygrywa gracz lub drużyna, która złowiła najcięższe ryby z trzech określonych gatunków ryb. Wszystkie ryby złowione przez zespół są dodawane do ogólnego wyniku.

Wynik(E) oblicza się według następującego wzoru:

    E = (G1/G1max) + (G2/G2max) + (G3/G3max)

gdzie:

  G (1,2,3) = największa ryba danego gatunku złowiona przez gracza lub członków drużyny

  G(1,2,3)max = największa ryba danego gatunku złowiona podczas zawodów

Prosty przykład:

Trzy najwyższe ryby poszczególnych gatunków złowione przez gracza(lub zespół) A: Gatunek 1: 400g, Gatunek 2: 600g, Gatunek 3: 500g (G1 = 400, G2 = 600, G3 = 500)

Trzy najwyższe ryby poszczególnych gatunków złowione przez gracza(lub zespół) B: Gatunek 1: 450g, Gatunek 2: 550g, Gatunek 3: 700g (G1 = 450, G2 = 550, G3 = 700)

Gmax na koniec zawodów wynosi zatem 450g dla pierwszego gatunku, 600g dla drugiego i 700g dla trzeciego. (G1max = 450, G2max = 600, G3max = 700)

Wynik gracza (lub zespołu) A wynosi: E = (400/450 + 600/600 + 500/700) = (0,88 + 1 + 0,71) = 2,59

Wynik gracza (lub zespołu) B wynosi:E = (450/450 + 500/600 + 700/700) = (1 + 0,83 + 1) = 2,83

W tej sytuacji wygrywa gracz(lub zespół) B

Zasady i ograniczenia

W zawodach mogą brać udział gracze z dowolnym poziomem. Wyjątkiem jest udział w zawodach, które posiadają wpisowe - udział w tego typu zawodach jest możliwy od 10 poziomu.

Liczba uczestników zawodów - od 2 do 50

Tylko członkowie z subskrypcją premium mogą tworzyć zawody zablokowane hasłem.

Maksymalne wpisowe nie może przekroczyć 300 srebra dla subskrybentów premium i 100 srebra dla wszystkich pozostałych graczy. Jeśli zawody zostaną anulowane, opłata wpisowego zostanie zwrócona uczestnikom. Wpisowe nie zostanie zwrócone, jeśli zawody się rozpoczęły.

Gracz nie może opuścić zawodów przed ich ukończeniem. Nie możesz rywalizować w więcej niż w jednych zawodach na raz.

Wysokość nagród w zawodach składa się z sumy wszystkich wpisowych minus 15% opłaty (dla zawodów z wpisowym za srebro). Nagroda w zawodach “każdy na każdego” trafia do jednego zwycięzcy. Jeśli są to zawody drużynowe, nagroda jest dzielona równo między wszystkich członków zwycięskiego zespołu. Jeśli jest wielu zwycięzców z tymi samymi wynikami, nagroda jest dzielona równo między nich. Jeżeli nikt nie wygra(np. nikt nie złowi wymaganej ryby) nagroda przepada.